Wednesday, February 29, 2012

This is a true story....


Saya dilahirkan sebagai anak tunggal dalam keluarga kontraktor. Tahu kan kalau kontraktor, bila projek banyak memang masyuk lah, bila kurang ,,hanya Allah sahaja yang tahu. Tapi saya cerita bukan nak downkan family saya buat the point is saya harung naik turun bersama keluarga dan dah rasa semua benda.


Saya ni dulu jenis suka memintak. Anak tunggal kan, kalau tak dapat memang saya tarik muka. Saya lebih prefer memintak pada  ayah sbb rasa boleh discuss lagi tapi kalau mak "never say no to mum". Hidup yang sederhana selama ni memang tak pernah g melancong mana mungkin satu mak tak minat berjalan dan mungkin kurang bajet. Kire pg KL itu paling best lah. Sbb mak selalu cakap "kalau mu nak sgt bjalan2, blaja elok, keje gaji besar, round lah satu dunia" ,,saya ckp "yelah tu".


Masa di skolah saya sgt naif, tak pandai berkawan dan kaki buku sampai dilantik Ketua Pengawas Pusat Sumber yang memakai baju warna pink. heheh.. Bila masuk U, baru blaja sket2 dr segi dressing, hair style, the way you comunicate dan mcm2 lagi. Kan dpt duit PTPTN, so ape lagi masa ni lah nak bgaya sakan, beli kasut dan mcm2. Sampai je hujung sem, makan maggi.


Pemikiran saya dulu selalu kolot. Kalau jumpe orang dpt job atau dpt duit byk2, saya selalu ckp "rezeki ko... ko murah rezeki.." itu je perkataan bermain pdhal dlm hati ckp.."nape tak aku yg dpt?" .Bila blaja kt u , tak sabar nak abis blaja sbb nk keje, nak pgg duit, nak pakai kereta dan mcm2. Bila dgr gaji rm2200 sbulan, rasa berkobar2 nak keje.


Bila takde duit... mlm2 duk melepak kt umah


Bila dah keje, mula2 bestlar.. tp lama2... K.O..setiap hujung bulan gaji tinggal rm15.50 atau paling banyak RM40 sahaja. Tak tahu pergi kemana. Igt satu ketika tu nak sgt beli kasut NIKE, so mmg kena bajet giler bulan tu. Masa tu baru rasa dunia keje memang tak best langsung. Masuk keje, balik keje, masuk keje balik keje sampai setahun saving pun xde.


Satu hari balik dari kerja, ada seorang cikgu di skolah lama saya nak jumpe then dia trus bukak pluang bisnes. Tgk je dia kuar pen dan kertas, dalam hati saya ckp "aduh... ajak buat bisnes lah ni, tp mmg aku takkan masuk punya" . Bila tgk pelan pemasarannya lain dari lain, konfem bonus rm5000 bulan depannya, senang naik pangkat dan sng qualified MELANCONG then tak perlu jadi jurujual (the most important for me) hati rasa lain. Yelah kan sbb sng je rasa tp amik masa 2 hari fikir tp ckg tu cakap "fikir-fikir pun xkan jadi ape selagi kita belum mencuba" . Sy Sign Up terus!!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Yeaaahhhhh!!... Skang dah 2 tahun dalam bisnes yang sama, produk yang sama, syarikat yang sama dan kumpulan yang sama. Saya telah mencapai pangkat paling tinggi dalm bisnes. Sungguh ku tak percaya...~ Dulu mentor saya ckp..bila dah sampai ke puncak, nikmatnya Allah sahaja yang tahu, Hidup totally berubah. Hutang2 semua berjaya dilangsaikan lagi2 PTPTN. Siapa sangka, tiada dalam cita-cita dan jadi usahwan Premium Beautiful dengan gengam income 5 angka gemok setiap bulan.





Dalam 2 tahun ni dan jejak ke 5 negara. Dulu mak kata suh saya pergi sendiri dan hari ni memang saya pergi sendiri dan memang mak tumpang bangga, mana taknya ade je ole2 mewah dari luar negara. Betol ckp mentor bila kita ubah nasib kita, satu keluarga rasa tempiasnya. Alhamdulillah, syukur...~ Saya tak penah tgk saving saya cecah 4 angka (kecuali masa gaji baru masuk) tapi hari ni saya lihat sendiri saving saya dah cecah 6 angka... Syukur...!!



Dulu org ajak wat bisnes ni, sy ckp TAK MINAT! tp Alhamdulillah, Allah buka hati saya utk buat benda tak minat ni itu dptkan benda yang saya minat. Dan skang saya dah penuhkan Almari kasut saya dengan kasut2 idaman lagi2 kasut TED BAKER, GUCCI, CONVERSE, ROBERTO CAVALI, POLO dan mcm2 lagi. Betol ckp orang, walaupun hanya kita tau harganya, kepuasan bila memakai mmg terasa.  Dulu kan paling mahal baju harga rm200 (guna duit 1st gaji) tpi skang dah rasa tempah dengan designers dgn harga 10 kali ganda.


Sorry readers, saya ni budak kampung yang memang tak pernah rasa semua ini. So jd excited bercerita. Tpi sy sgt bersyukur ke Hadrat Ilahi kerana rezeki yang ade skang semua dari Allah dan juga pd mak ayah yang sentiasa doa kebrkatan hidup saya. Dan juga pd mentor2 yg sudi canai saya sehingga ke tahap ni. Saya tahu bukan senang mereka bimbing saya krn sikap ksombongan, keegoan, kedegilan yang agak tinggi dulu.






Skang saya lebih berpuas hati bila tgk biznes partner sendiri pun dah kecap nikmat dalam bisnes ni. Bisnes ni mudah , tak perlu paksa, tak perlu pandai , hanya perlu jatuhkan ego dan sedia dibimbing. Lihat dalam masa setahun, adakah anda masih dalam mukasurat yang sama atau tidak.....!!





No comments:

..........