Friday, December 9, 2011

5 perkara kenapa REZEKI kita berat sgt!

Hye morning guys, tq for supporting saidsaiful.com.

Pagi ni terus ade mood nak menulis dan berkongsi sesuatu. Ramai kawan2 epul kt luar sana cakap " rezeki ko murah " "ko memang bertuah" "memang rezeki ko dlm bidang ni" dan macam2 lagi.

So, bile fikir2 balik , masa mula2 buat bisnes dulu takde rasa langsung ini adalah bidang epul. Just try, learn and go!! Bukan psl rezeki murah atau mmg rezeki saya, cuma ia berkaitan usaha kita dengan cara yang betol. Sbb janji Allah pd kita, setiap usaha pasti ada ganjaran dan rezeki yang besar kepada orang yang tak putus asa. So , epul pgg janji tu.

Tapi topik hari ni kita nak kupas and kongsikan kenapa kita rasa REZEKI kita sgt berat dlm apa2 bidang pun.


1) AMBIL HAK ORANG LAIN: contoh paling senang adalah MENCURI lah. Ta[i kekadang kita xsedar apa yang kita lakukan mengambil hak orang lain. Contohnya guna fon pjabat, guna printer pejabat, guna telefon orang tanpa kebenaran dimana kita rasa itu benda2 kecik je tapi ia tetap SALAH!


2) SEKAT REZEKI ORANG: Ini yang selalu terjadi dikalangan kita tanpa kita sedar. Yang ketara ialah curi client orang!! Cth lain kalau tgk orang lain berniaga, kita plak kita pergi hasut client dia spaya tak beli tanpa sebarang usul!! Igt ye, sekali kita sekat rezeki orang, 10 kali ganda Allah sekat rezeki kita!! Uuiisshhhh gerun!!







3) TAK SUKE LIHAT KEJAYAAN ORANG: Ini act penyakit orang kita! Dulu epul pun mcm tu tp bila fikir2 balik mmg ptt dia bjaya sbb dia usaha. Aku ni duk rumah je... Muehehehe.... Tp betol , bila kita bertindak, ubah terus kehidupan. Sikap plg teruk adalah menyebarkan keburukan org yg bjaya dan kbnyakan FITNAH!! dan org kita plak cepat plak percaya.... Hurm... Nnti jgn tnya nape rezeki kita berat ye....!!







4) HIDUP HANYA BERGANTUNG PADA NASIB: Ini epul dulu... Dah 24 thn hidup, tp xde ape yang berubah sbb suke bgantung pd NASIB! Lg2 pd pelaburan dan cabutan bertuah...mmg sukeee lah...!! Pgg prinsip "slagi aku xwat pape dlm hidup, slagi tu xbleh harap pkara ajaib berlaku dalam hidup kita" jangan pg prinsip.." kalau ade rezeki, ade lar..."


5) TAK HARGAI REZEKI YANG DATANG: ha...ni kekadang kita lupe, rezeki yang datang mesti perlu hargai dan jgn banyak komplen.. Lagi2 time bonus dr majikan "sikitnye.." " kedekut hampeehh" ... Uiishh bahaya tu! Cube fikir kalau tak dapat lg teruk..kan? Buang sikap tu. Kalau dpt hadiah, suke komplen.. Igt, suke ke tak suke ke simpan shaja dlm hati.. Untung lah org bg hdiah, kalau tak bgi lg terukkkss!! Kan?


Apa yang epul citer just kongsi pengalaman dan igt balik pesanan2 mentor sejak epul mule2 berbisnes..tq sgt2 sbb buka minda n hati yang degil ini!

Kalau rasa tips ini berguna, ambik k ..... Kalau tak, ignore sahaja..! Hidup lebih baik jd budak baik, kerana jd jahat tiada untung satu sen pun dalam hidup kita...!!



(updated)
ALHAMDULILLAH, ENTRY INI DAPAT SOKONGAN RAMAI!! TENKIUSS


Kalau anda suke entry ini atau ingin kongsikan dgn kwn2...klik shaja button LIKE dibwh ini!


- Posted using BlogPress from my iPad

No comments:

..........